LAUDÁCIÓK
2021-es LAUDÁCIÓK
JÁRAI JUDIT
külpolitikai újságíró
Összeállította: Nagy Katalin
Nem árulok el nagy titkot, hogy az újságírót a kíváncsiság vezeti, a megismerés vágya hajtja előre. Meg persze ott van a pedagógusoktól ellesett közlés- vágy is. Egy díjátadón nem illik erről beszélni, de egy jó újságíró akkor is tisztességgel teszi a dolgát, ha nem kap elismerést, ha nem halmozzák el oklevelekkel. Járai Judit ebbe a kategóriába tartozik.
Gimnazistaként dőlt el a sorsa, megfogadva magyartanárnője tanácsát a Képes Újság riportere lett. A városi lány ismerkedett a vidék valóságával, beszélgetett és kérdezett. Közben az ELTE Bölcsészkarán tanult.
A jó nyelvérzék, és a nyitottság a külpolitika felé terelte. A Magyar Hírlapnál már a külpolitikai Szerkesztőségbe vették fel, aztán az áttörést 1989-ben a Magyar Televízió jelentette számára.
Elindult a Panoráma c. külpolitikai magazin, amelynek műsorát fő időben vetítette a tv. Judit a 90-es években járta a világot, forgatott etióp leprakórházban, Brazíliában aranyásók között, járt a Gázai-övezet és Izrael közötti harcban is. 1996-ban a Monte Carlo-i tv-fesztivál döntőjében díjazták az Afganisztánban készített riportfilmjét, amely a tálib hatalomátvétel után készült.
Híres-neves interjúkat vett fel a néhai olasz kormányfővel, Bettino Craxival, a volt francia elnökkel, Giscard d’Eistaing-nel vagy Mario Suares portugál államfővel. Emlékezetes beszélgetést folytatott Nadine Gordimer Nobel-díjas dél-afrikai írónővel. Nem régen tért haza, 5 évig volt az MTVA washingtoni tudósítója. / Életmű-díj / Jelenleg a Duna Médiaszolgáltató szerkesztőségvezetője.
Járai Judit ezenkívül írt több riportkönyvet, fordított portugálból, franciából, angolból tényirodalmat és szépirodalmat is.
NYAKAS SZILÁRD
szerkesztő-riporter, újságíró
Összeállitotta: Talpassy Zsombor
Megtisztelő, felemelő és felelősségteljes felkérés olyan személyiség életét betűkbe rendezni, akihez ráadásul több évtizede baráti érzések kötnek. Egyben szép feladat is felfedni fontos állomásokat és tényeket egy ember életutazásáról. Egy ízig vérig korunk emberéről szólok, aki ma is foglalkozik fiatalokkal, sportol és alkotómunkát végez.
Nyakas Szilárd 1944. február 4-én született. Családja hajdúsági gyökerű.
A budai Toldy Gimnáziumban érettségizett, abban az időben, mikor ugyanitt Antall József is tanított. Olyan összetartó osztálytársai voltak, akik ma is minden félévben osztálytalálkozót tartanak, folyamatosan figyelemmel kísérve egymás életének alakulását. Azt vallja, hogy széles műveltségének egyik fontos alapja az itt kapott latin nyelvismeret is.
Felsőfokú tanulmányait az ELTE magyar-filozófia szakán végezte. Már a ’60-as évek közepétől a fél-legalitásban működő „Cinema 64” amatőr filmes társakkal készített társadalomkritikai dokumentum- és kisjátékfilmeket. A nyilvánosság elé az 1971-es, milliós nézettségű rádiós-tévés „Riporter kerestetik” vetélkedő segítette, melynek egyik győztese lett. Ennek nyomán került a Magyar Rádióhoz. Két éven át hallhatták őt a fiatalok a népszerű „Táskarádió” műsorvezetőjeként, egész addig, amíg politikai okokból 1973-ban az intézményből eltávolították. Kilenc év múlva hívták vissza az ELTE-ről, ahol az Egyetemi Lapok-at szerkesztette.
Komoly média tapasztalatokra a Magyar Rádió vezető szerkesztőjeként tett szert. Számomra a legemlékezetes műsorvezetése és szerkesztése a Színházi Magazin hétvégi adásai voltak több éven keresztül. Ennek során számtalan személyes kapcsolata alakult ki hazánk legnépszerűbb színészeivel, rendezőivel. Élő adásait; -Táskarádió, Korkérdés, Éjszakai repülés ,- valamint dokumentum-műsorait négy Nívó-díjjal ismerték el. Megkapta a Magyar Rádiózásért díját is. A rendszerváltoztatás éveiben 2 éven át a Bartók Adó főszerkesztőjeként tevékenykedett. Eközben egyetemeken is oktatott: az ELTE Társadalom Tudományi Karán, és a Károli Gáspár Református Egyetemen.
Életútjának meghatározó része a Publicisztika, elsősorban történelmi eseményekre, közéleti vitákra és a kommunikáció-kultúra kérdéseire reflektálva. A Gondola on-line portálon 2001-es alapítása óta publikál, a Magyar Krónikában írásai jelentek meg a II. VH után szovjet táborokba hurcolt magyar fiatalokról, a több mint fél évszázada alapított Cinema ’64 amatőrfilmklub munkásságáról, az 1989-es Páneurópai Piknik történetéről, a hívő, politikus és néprajztudós Bálint Sándor életéről, a szilágysági Menyőre deportált Tőkés László debreceni szabadítóiról, a leghűségesebb s legbátrabb magyar városok és falvak harcairól az I. VH-t követő esztendőben, stb. Az elmúlt évtől jelentkezik a Magyar Nemzet – Vélemény rovatában is.
Válogatott publicisztikáit a Magyar szöveg – Közélet és kommunikáció című könyvében tette közzé Gyurkovics Tibor előszavával. Mottója: „Ha a Retorika művészete segítségével igaz és hamis dolgokról is meg lehet győzni az embereket, ki merné azt állítani, hogy a hamisság elleni harcban fegyvertelenül kell az igazságnak a maga nevében helytállnia?!”
2011-től Nyakas Szilárd számára is egy új életszakasz kezdődött. A Duna Tv felkérésére elindult a Határtalanul Magyar dokumentum és ismeretterjesztő filmsorozat gyártása és hetenkénti vetítése. Ahogy a sorozatcím is elárulja, sok-sok magyarságtudatot őrző külhoni és itthoni település, szervezet és műhely nyújtott feledhetetlen élményt az előkészületek, a forgatások és vágások alatt. Az utazások, a feszes munka korát meghazudtoló energiákat és frissességet hozott az életébe. Több mint 150 film készült a csupa fiatalokkal felálló új stúdióban, ahol komoly tekintélyt szerzett széles és alapos történelmi, irodalmi és szerkesztésben jártas műveltsége alapján.
Csak néhány cím a legsikeresebb filmek közül: Megkerülhetetlenek (a somorjai magyar Fórum Kisebbségkutató Intézet munkájáról); Emberit s magyart (a Százak Tanácsa tevékenységéról); Műveld a csodát (a Külhoni Fiatalok 2012-es budapesti világtalálkozójáról), A Man For All Seasons (Antall József portré), Hungarikumok, Határokat nem ismerő gondolatok (Hamvas Béla), A gömöri nemzetfaragó (Ulman István portré), Összetartozunk (a Rákóczi Szövetség nemzetegyesítő tevékenységéről) ), Nemzetemhez tartozni a legnagyobb (a Himnuszról), Két otthon – egy haza (a szlovákiai magyar fiatalok Gombaszögi Nyári Táboráról)…
Nyertes pályázatok nyomán két egyórás film is készült, amik sok elismerést hoztak a stáb számára: „A teremtő gondolat szobrai (Melocco M. művészete)”, „A szárszói időkapszula (a Soli Deo Gloria szövetség szervezetéről, a Harmadik út világáról és a történelmi 1943-as Szárszói Konferencia mai üzenetéről)”.
Pályafutása legbiztosabb támaszát ma is a családi élet jelenti számára. Feleségével, Mártikával, a volt kutatóintézeti mérnökkel több mint 50 éve házasok. Két gyermeke – a Radnóti Gimnázium francia nyelvtanára Tünde, és a média jogász Levente – valamint a három unokája, mindennapi feladatokat és büszkeséget jelent az életében. Szilárd személyében egy igazi, „Várbéli” művelt polgár jelenik meg mindenhol. Egyenes tartása, mindig elegáns öltözködése, nyugodt férfias hangja, és fürkésző tekintete – korszimbólum. Ha ma is forgatnának Kosztolányi filmeket, rá osztanám az egyik főszerepet. Nem véletlen, hogy a Magyar Nyelv és Könyv háromnapos várbeli ünnepének tizenkét éven át volt a műsorvezetője. Leglefegyverzőbb vonása talán mégis a kíváncsi, fürkésző tekintete, valamint az a tulajdonsága, hogy kialakított álláspontja dacára mindenkit szívesen végig hallgat, és el is tudja fogadni mások véleményét. Született riporter, társalgó-gondolkodó és nagytudású szerkesztő egyszemélyben. Hálás vagyok a sok közös munkáért… és néhány párosan elért tenisz győzelemért, amit együtt tehetünk emlékeink tárházába.
FAGGYAS SÁNDOR
újságíró és lapszerkesztő
Összeállította: Fricz Tamás
Faggyas Sándorral, nekem egyszerűen csak a Sanyival régi barátok, és hadd mondjam így, harcostársak vagyunk, így a laudáció egyszerre könnyű és egyben nagyon nehéz is. Könnyű, mert sok mindent tudok a Sándor pályafutásáról és műveiről, de nehéz is, mert ebből a tudásból kell kiemelnem sűrítve a leginkább ide illő jellemzőket.
De még mielőtt bármit is szólnék Sándor kiemelkedő erényeiről, melyek méltóvá tették arra, hogy a Mikszáth Kálmán díj kitüntetettje legyen, rögtön egy személyes megjegyzéssel kezdeném. Azzal mégpedig, hogy jómagam már nagyon hosszú ideje vártam azt, hogy Sándor kitüntetést kapjon, és ahogy teltek az évek, egyre bosszúsabb is voltam amiatt, hogy ez nem következett be, amit nem is értettem igazán. Már csak azért sem, mert mind publicisztikai, mind esszéírói, mind kistanulmány-írói munkássága már évtizede óta stabilan kimagasló színvonalon mozog, művei példát mutatnak a konzervatív újságírás számára. Másképp fogalmazva, ha valaki meg akarja érteni, hogy hogyan is lehet és kell ma Magyarországon nemzeti szellemű és konzervatív értékrendű, sőt attitűdű újságírást folytatni, akkor olvasson minél több Faggyas Sándort, és meg fogja érteni, mit jelent ez.
Amikor azt mondtam az imént, hogy régi harcostársak vagyunk a Sanyival, akkor sajnos nem túloztam: ismeretségünk még bizony a Kádár-korszakban, a nyolcvanas évek első felének, ha már nem is olyan szűk, de azért még nagyon is fojtogató légkörében kezdődött. Ezzel már el is árultam, hogy nem vagyunk éppen tapasztalatlan kezdők, ahogy mondani szokták, láttunk már karón varjút, s láttuk bizony együtt a Népszava című lapnál dolgozva kollégákként, hogy mit jelent a diktatúra, amikor állítólag puha. Nos ez annyit jelentett akkor, hogy vért kellett izzadni egy-egy jó szívvel vállalható cikk megjelentetéséért, bár minden újságnál már akadtak akkor is szerkesztők, vezetők, akik szintén szenvedtek a fojtogató légkörtől, ezért néha átcsúszott néhány kritikus írás is, ám a rendszer akkor még mereven zárt össze. Mindketten lámpással kerestük ezekben az években, hogy hol lehet feszegetni a rendszer határait, s a Sándor ezt a mozgásteret a történelmi tárgyú cikkeivel találta meg. Ekkoriban kezdte el írni az általában mindig egy egész újságoldalt kitevő kisesszéit vagy minitanulmányait, amelyek a magyar történelem jeles, kevésbé jeles vagy tragikus időszakairól szóltak István királytól kezdve Mátyáson és a reformkoron át egészen a két világháború közötti korszakig.
Sándor az ELTE Bölcsészkar magyar-történelem nappali tagozatán végzett, de nem csak elvégezte ezt a magas presztízsű szakot, hanem a magyar történelem igazi értője és közvetítője lett. Ha van jó értelemben vett tudományos ismeretterjesztés a magyar történelemről, akkor azt valahol a Sanyi írásainál kell keresni. Biztos, pontos tárgyi tudás, az összefüggések világos és logikus bemutatása, tömör, de sohasem leegyszerűsítő kifejtések, magyarázatok. Bátran mondhatjuk, hogy a kitüntetett volt az, aki ezekkel a történelmi minitanulmányokkal egyfajta műfajt teremtett a magyar újságírásban, amit mind a mai napig, tehát idestova negyven éve űz változatlanul magas színvonalon, és csak arra bíztathatom Sándort, hogy ne hagyja abba, folytassa tovább, amíg az ereje engedi, és reméljük, hogy még nagyon sokáig engedi, hiszen egy fiatal emberről beszélünk.
Örvendetes egyébként látni, hogy azt a műfajt, amit valaha a Népszavában elkezdett, majd a Magyar Hírlapban és a Magyar Nemzetben folytatott és folytat Sándor, ma már fiatal történészek is űzik, például a Retörki és a Veritas munkatársai, kutatói és mások is, egyre magasabb színvonalon, egyre érthetőbb nyelvezeten. Ám azt hiszem, mi, konzervatív emberek is sokszor éppen abban vagyunk gyengék és igazságtalanok, amiben nekünk kellene erősnek lennünk a balliberális oldal „cancel culture”-jával szemben, mégpedig az alapító atyáink, a hagyomány- és műfajteremtőink, a jó értelemben vett nagy öregjeink megbecsülésében, elismerésében – azaz az értékteremtés egymásra épülésében. Ezen változtatnunk kell, fel kell mutatnunk az elmúlt évtizedek valós konzervatív és keresztény értékeit, alkotásait és alkotóit a fiatalok számára, akik, úgy látom, még ha konzervatívok is, akkor is hajlamosak arra, hogy könnyedén túllépjenek értékes embereken, műveken és alkotásokon.
Nos, alapítványunk a Mikszáth Kálmán díjjal éppen ezen a rossz szokásunkon, felületességünkön kíván változtatni, ráirányítva olyan kimagasló teljesítményekre és alkotóikra a figyelmet, mint Faggyas Sándor publicisztikai, történészi teljesítménye.
Ha még valamit feltétlenül ki kell emelnem Sándor immáron több, mint negyven éves munkásságából, akkor a tudás és a pontosság mellett az nem más, mint a tisztesség és a mértéktartás, vagyis más szavakkal a jó erkölcs. A kitüntetett a történelmi tárgyú munkái mellett több évtizede politikai publicisztikát is ír, s ezek világos értékrendet képviselő írások, a szerző nemzeti és keresztény identitása ad talapzatot ilyen tárgyú cikkeinek, ám mindig elkerülte és elkerüli a politikai publicisztika legnagyobb veszélyét, az indulatok túlzott elhatalmasodását az íráson belül, ami már a tárgyilagosság rovására megy. (Azt hiszem, néha én is tanulhatok ebből a szempontból Sándortól…) Ez nem azt jelenti, hogy Sándor nem határozott és nem egyértelmű a következtetéseiben, azt viszont igen, hogy még a politikai ellentábor néha valóban nehezen elfogadható mentalitásának is megpróbálja megérteni a gyökereit és az összefüggéseit. Ezért mondom: a konzervatív újságírás fontos része az a fajta mértéktartás és tisztesség, ami nem a mondandó erejét veszi el, hanem erkölcsi tartást mutat fel – és ebben is példát mutat nekünk a kitüntetett.
Végezetül azt is hozzátenném, hogy Sándor nem csupán írói-történészi-újságíró munkája miatt kapja kitüntetését, de a háttérben végzett, szintén több évtizedes, hálátlan olvasószerkesztői-napi szerkesztői ténykedése miatt is. Ez is felelősségteljes műfaj, mert a napi szerkesztőn múlik, hogy végül mi kerül a lapba másnap. Sándor ezt sem akármilyen pontossággal végezte és végzi a mai napig.
Nem kívánhatok mást: Sándor, illetve Sanyi, még sokáig olvashassuk színvonalas írásaidat! Szívből és a régi barátsággal gratulálok Neked!
2024-es LAUDÁCIÓK
BERSZÁN GYÖRGY
szerkesztő, újságíró
Összeállitotta:
DIÓSSY KLÁRA
szerkesztő, műsorvezető
Összeállította: Polus Enikő
A laudáció első sorait Mikszáth Kálmán gondolataival kezdeném, amely az életútjaink összeszövödéseiről mesél.
„Milyen csodálatosan szövi az emberek életútját a gondviselés!”
A gondviselés, amely tudja, hogy kivel, mikor szükséges megismerkednünk az életünk folyamán, majd együtt értékeket alkotnunk.
Dióssy Klári méltatása megtisztelő életfeladat. Sok éve látom a munkáinak az eredményeit, ismerem őt emberileg és szakmailag is. Igazán méltó a díjazáshoz. Mindig képes volt ember maradni minden körülmény között. Pedig a sikeres emberi- és szakmai életpályája folyamán érkeztek nehéz pillanatok is. Ő akkor sem adta fel, amikor sokan megtették volna. Értékteremtő alkotásaival, professzionális képeségekkel megáldva úgy tett le szakmai értékeket a magyar emberek elé, ahogy azt sokan követendőnek tartják. A fókusza és a figyelme soha nem terelődött el a sikeres érzések felé. Mindig alázattal kezelte a méltatásokat és az elismeréseket is. Számára a valódi öröm, az emberi életek segítése volt, amihez a műsorokkal járulhatott hozzá. Amikor az emberek megnyíltak felé, azt mindig felelősséggel kezelte. Szinte mindenki érezhette azt is, hogy ő nem csak műsorokat vezet, hanem emberileg is megbízható. Egy jó szava, bátorító gondolata mindenki felé akadt a televíziós munkája mellett. De azt is megemlíteném, amiről talán sokan nem tudnak, hogy a háttérben sok-sok önkéntes munkálatban is aktív résztvevő volt.
Magyarország emberei a szívükbe zártak, és a „mi Dióssy Klárinknak” neveznek. Ezen ne csodálkozz, hiszen mindennap mindenki nappalijában és az életében ott vagy. Különleges érzéked van ahhoz is, hogy a hallgatókkal és a nézőkkel is beszélgess a műsoraidon keresztül, nemcsak a meghívott vendégeiddel. Amikor a televízió képernyőjén rám nézel a gyönyörű barna szemeiddel, hát méltán érzem „büszke” magyar embernek magam, hogy még a baráti ölelésedet is ismerhetem. Az is szeretetteljes, mint a te egész személyiséged, amely a műsorokon keresztül is átjön.
Kiemelten fontos számodra Pilinszky János következő sora, amelyben fontos üzenet rejlik:
„Meg kell tanulnunk vágyakozni azután, ami a miénk.”
Hosszú utat tettél meg születésed óta, és ez az út bizony már a tiéd. Amikor visszatekintesz az életutadra, és megemlékezést tartasz, akkor is jusson eszedbe ez az idézet, hiszen ez az életút, amelyen a Mikszáth Kálmán díjat átveszed, ez is a tiéd. Vágyakozz arra is, ami majd még megadatik szakmailag, mert akkor lesz a tiéd.
A szüleidnek egy nap megadatott, hogy téged gyermekükként ajándékba kapjanak. Amikor Mezőtúron pedagógus szüleidre a gondviselés rábízott, pontosan tudta, hogy a kicsi barna szemű lányt milyen magyar családi fészek képes ilyen szívvé teremteni. Majd később megérkezett az életedbe a szolnoki középiskola, utána pedig a szegedi Főiskola, hogy istápolja és fejlessze azokat a képességeket, amiknek segítségével ma alkotsz. Főiskolás korod óta a Magyar Televízió munkatársa vagy. Ez olyan hűség, amire nagy szüksége van a fiataloknak az életpályamodellekben, hogy még láthassanak mintaként ilyet. Az MTV Szegedi Regionális Stúdióban Bán Jánosra mesteredként tekintettél. Hiszen szakmailag tanulni azoktól lehet szakmát, akik már sokévnyi tapasztalattal is rendelkeznek. Sokszor meséltél a szegedi szakmai műhelyről, ahol egyszerre műsorvezetőként, szerkesztőként és riporterként tevékenykedtél. Azt bátran elmesélhetjük a nagyközönségnek is, hogy a szíved egy része időnként visszahúz, mert soha nem szabad szakmailag elfelejtenünk, ahonnan elindultunk. Aztán a gondviselés arra terelte Feledy Pétert, aki egy vidéki forgatáson észrevett. Köszönet neki azért, hogy elindított országos műsorok felé: Főtér, Napi Mozaik. 2011-ig ingáztál Budapest és Szeged között, mondhatjuk úgy is, hogy úton voltál, kerested a helyedet. A közéleti témákhoz szerintem a Gondviselő neked külön szakmai vénát adott, mert ott lüktet azóta is a lelkedben. Mindig a szociális és kulturális témák érdekeltek. Ez aztán felkészített téged arra, hogy 2016-tól a Ridikül műsoraiban különleges beszélgetések megszülethessenek, amellyel beköltöztél a családok nappalijába. A szép magyar nyelv és annak helyes kiejtése, az olvasás rendszeres népszerűsítése, az értékes empátia fejlesztése a művészeteken keresztül szinte minden beszélgetésedet átitatja. Csak az nem hallja, aki nem figyel rád. A magyarság fontos aspektusait és az értékközvetítést úgy tudod elhelyezni a műsorokba, ahogy azt kevesen művelik.
Ahogy a szakmai életutadat a gondviselés terelte, közben hihetetlenül nehéz élettörténetet kellett átélned. Az törésvonal volt, amely a szíveket képes ketté hasítani. Hihetetlenül erős nő és ember vagy Klári. Tisztellek és felnézek rád drága anyatárs, milliónyi magyar emberrel együtt! Mikszáth Kálmán ezekre az élethelyzetekre a reményről is szól:
„Az isten kamrájában a remény áll a legnagyobb zsákban,
s mindig ki van a madzagja oldva, hogy mindenki belenyúlhasson.”
Remény és hit nélkül lehetetlen törésvonalon új életet felépíteni. De reménységgel és hittel mindig lehetséges! Neked sikerült! Van mit tanulni tőled és általad! Azóta is rendszeresen megfogod azoknak a kezeit, akiknek az életében megjelenik egy fájdalmas törésvonal! Példaértékű! Sokmillió magyar ember megtapasztalta a riportjaidon keresztül azt az idézetet, ami az emberi életre is igaz:
„ahol a romjaink keletkeznek, oda szebb és értékesebb villát lehet felhúzni.”
A méltatás végére visszakanyarodnék az elején említett gondviselésre, mert az folyamatosan jelen van a szakmádban és a magánéletedben is. Amikor a nehéz élethelyzet után egyedül megérkeztél Budapestre új életet kezdeni, kezedben egy budapesti térképen próbáltál tájékozódni, szakmailag megtalálni a helyedet azokban a műsorokban, amelyek elvezettek a mai naphoz. Budapesten először a Ma reggelt vezetted, majd a Család-barát műsorban próbáltad ki magadat. Majd Révfülöpön lévő szabadtéri stúdióban, a Balatoni nyár műsor forgatása közben érkezett meg az életedbe a szerelem egy csodálatos férfival, aki megfogta a kezedet. Amikor nem számítasz rá, de a gondviselő újra szövi az utadat. Még munka közben is.
Aztán álmodtatok egy gyermeket, és az égiek megajándékoztak vele is, hogy már két gyermek szíve dobogjon a lelkedben. Az ő nevének a jelentése: Isten ajándéka.
Tudnod kell, hogy te is az vagy nekünk!
Áldást és békességet kívánok a további életutadra!
Bp., 2024.03.23.
HORVÁTH ÁGNES
szerkesző riporter
Összeállította:
TALPASSY ZSOMBOR
újságíró és lapszerkesztő
Összeállította: Nyakas Szilárd
Arma virumque cano – legszívesebben így, daktiluszokban folytatnám Talpassy Zsombor laudálását. Fegyvert s vitézt éneklek – magyarította Zrínyi Miklós a Vergilius-i kezdősort, ami prózaibb, ám pontosan illik barátomra, a számos adottság, tehetség, készség fegyverével vitézkedőre.
Kissrácként még nem tudhatta, mekkora fegyvert is kap a sulykolt zongoragyakorlásokkal a kezébe, bár ő focizni vágyott. Meglett az is, még kvázi fociklubot is „alapít” a játszótér srácaiból. Robbanások, lövések, lánctalpak csörgése – 1956. Zsombort a biztosabb azylumba, a ferencvárosi nagymamához menekítik át a szülők. A hazatérés az szétlőtt Üllői úton az apokalipszis valósága.
Gimnázium. Beatles mánia! Zenekart szervez – ő a billentyűs vezér. Egy-két év alatt Zugló ismert zenekarává válnak METROPOL néven. A banda menedzselése az önállóság fegyverével ruházza fel.
Külker Főiskola, marketing kommunikáció, kitör belőle a kreatívitás- ösztön. Pályázat, felvétel a CAOLA marketinghálózatba. Vitézkedésének eredményei: a Richter Gedeon cég, Fabulon kampányok, a BIOGAL és a Hélia-D csúcsrajáratása. Szász Endrével, Jankovics Marcellel, Zsombolyai Jánossal alakítja a brandet. Kiérdemli a „Magyar Reklámért” díjat.
1989
–
sorsfordító idők. Meghívják az MDF szerveződő választási stábjába. A Lezsák csapatnak ő a kreatív és filmrendező felelőse. Antall József felkészítése. Lelkes, áldozatos önkéntes munkavégzés, titokban, éjszakákon át. Ha megtudnák cégének kommunista vezetői, azonnal kirúgnák.
A két kisgyerekes apuka otthon csak alva- és ágyrajáró.
A Győzelmet követően SPCom-néven Kreatív reklámügynökséget alapít. Harminc év után vált. Mára – mint mondja – az un. amerikai típusú negatív kampányszisztéma – lejáratás, gyűlöletkeltés, hazudozás, a bulvár véleménybuborék rendszer működik. Ez ellen a hitelesség, az eredményesség, a felkészültség és kompetencia – a pozitív mondanivaló csupán magyarázkodásnak, elvetendő „propagandának” minősül.
Elégtétel és jutalom, hogy vitézkedései okán az új évezredben tagja lett egy fiatal filmes csapatnak. Mindennapi dinamikát és feladatot adott életének a DUNA TV-n vetített, több mint 100 filmet jelentő „HATÁRTALANUL MAGYAR” adásfolyam. Forgatókönyveket ír, epizódokat rendez, számára példaértékű emberekkel találkozik, szólaltat meg. Szerkesztőtársával őszinte barátságot köt – velem.
Zsombor,
kész csoda, hogy itt, ma együtt lehetünk. Minket, nyolcavanasokat 44-45-ben a bombatámadások elől menekítettek szüleink, bár ott is maradhattunk volna. Író édesapádat, Bajcsy Zsilinszky Endre titkárát a véletlen tartotta életben. Lekéste az utolsó Magyar Font találkozót, ám távolból még látnia kellett bilicsbe vert bajtársainak teherautóra zsuppolását.
Túlélők fia, barátom Talpassy Zsombor!
A tálentumokkal jól gazdálkodtál, méltón a Mikszáth Kálmán díjra.
Fegyvert s vitézt énekeltem…
Buda, 2024. március